Na Pokljuki iskanje rešitev za umirjanje prometa
Pokljuka je ena najbolj priljubljenih točk Triglavskega narodnega parka. Vendar množični obisk z motornimi vozili povzroča pritiske na naravno okolje, zato javni zavod TNP išče rešitve za prometno razbremenitev Pokljuke, za katero si že vrsto let prizadeva tudi bohinjska občina, ki se trudi z javnimi prevozi. Med možnimi ukrepi je uvedba cestnine.
Zaradi dobre cestne povezave in več javno dostopnih brezplačnih parkirišč je Pokljuka priljubljena izhodiščna točka za vrsto obiskovalcev. Težave predstavlja individualni motorni promet dnevnih obiskovalcev. Predvsem je problematična obremenitev s hrupom zaradi velikih hitrosti motornih vozil na odsekih regionalne ceste, ki poteka v bližini rastišč oziroma mirnih območij za divjega petelina, opozarjajo v javnem zavodu TNP.
Dodatno vznemirjanje živali povzročajo velika odprtost gozdnega prostora Pokljuke z gozdnimi prometnicami in njihova nenamenska raba. Na aktivnih visokih barjih Šijec in Blejsko barje pa se kažejo negativne posledice zimskega soljenja in posipanja cest ter trenutnega režima odvodnjavanja, ki obremenjujejo barjanske površine s hranili, solmi karbonatnega izvora in minerali.
V okviru projekta VrH Julijcev so v zadnjih letih že izvedli nekatere varstvene aktivnosti. Za umirjanje prometa so na državni cesti postavili prikazovalnike hitrosti, s postavitvijo zapornic pa so zagotovili strogo namensko rabo izbranih gozdnih prometnic. Izdelali so tudi projektno dokumentacijo za ureditev odvodnjavanja na odseku ceste mimo visokega barja Šijec.
Poleg tega so se lotili informiranja javnosti z novo zloženko Obisk Pokljuke in zmanjšanja prometne obremenitve z zagotavljanjem sezonskega javnega avtobusnega prevoza. Lani je zunanji izvajalec PNZ svetovanje projektiranje izvedel tudi prometno študijo in pripravil nabor možnih ukrepov za nadaljnje umirjanje prometa na Pokljuki.
Osnovni namen analize je bil oblikovanje strokovnih podlag za izboljšanje dostopnosti ob zmanjšanju negativnih vplivov na okolje, povezanih s prometom, ter določitev dolgoročnih prometnih rešitev na Pokljuki. Dejansko uresničevanje ukrepov pa bo terjalo aktivno vključevanje in sodelovanje številnih služb in organizacij iz različnih resorjev.
Kot je pojasnil Jernej Vozelj iz podjetja PNZ, je analiza pokazala, da približno 20 odstotkov vozil na Pokljuko prihaja z bohinjske, 80 odstotkov pa z gorjanske oziroma blejske strani. Zato bo nujno sodelovanje vseh omenjenih občin, ne le bohinjske, ki že več let v glavni poletni sezoni obiskovalcem zagotavlja brezplačen avtobusni prevoz iz Bohinja na Pokljuko.
Število prepeljanih potnikov se krepi, prav tako pa tudi frekvenca prevozov. Pripravljalci elaborata predlagajo še dodatno povečanje frekvenc s štirih na sedem odhodov na dan in ureditev postajališč z nadstrešnicami in sedišči. Okrepiti pa bi bilo treba tudi javni prevoz iz smeri Bleda in Gorij.
Prav tako je treba na Pokljuki urediti obstoječa parkirišča. Teh je okoli 850, pri čemer je veliko mest neurejenih, nekatera so celo nelegalna oziroma posegajo v naravo okolje. Predlagajo uvedbo plačljivega parkiranja na najbolj obremenjenih območjih. Na Rudnem polju so sicer nekatera parkirišča že plačljiva, vendar sistem ni poenoten.
Predlagajo tudi omejitev hitrosti med odcepom za Goreljek in Rudnim poljem, mimo območja, kjer biva divji petelin, z obstoječih 90 na 50 kilometrov na uro. Po zgledu Logarske doline bi lahko uvedli tudi cestnino za uporabo ceste, sredstva pa bi namenili urejanju parkirišč in financiranju javnih prevozov.
Direktor bohinjske občinske uprave Simon Velički se strinja, da je treba na koncu ceste na Pokljuki urediti mirujoči promet, za kar pa bo potrebna podpora ministrstva za obrambo. Kar se tiče zmanjšanja pritiska osebnih vozil na Pokljuko, pa bo potreben tudi večji angažma blejske in gorjanske občine, je poudaril.
Novi blejski župan Anton Mežan je povedal, da so se v okviru skupnosti Julijskih Alp o prometni problematiki Pokljuke že pogovarjali in verjame, da bodo v prihodnjih mesecih pripravili strategijo, da bi problematiko reševali enotno in celovito. "Delovali bomo skupaj," je zagotovil Mežan.
Vodja oddelka za varstvo narave v javnem zavodu TNP Andrej Arih je napovedal, da se bo v prihodnjih mesecih sestala ožja delovna skupina za reševanje problematike prometa na Pokljuki v zvezi s pripravljalnimi aktivnostmi za poletno sezono.
Do takrat bodo ob prikazovalnih hitrosti predvidoma poskrbeli za prometno signalizacijo, ob zapornicah na gozdnih cestah pa bodo postavili table z razlogi njihove postavitve. Tako kot pretekla leta se bo zagotavljal tudi javni prevoz. O uresničevanju ukrepov in scenarijev iz prometne študije pa je še prezgodaj govoriti, je dejal Arih.